PLÅNBÖCKER

Nike – ett världsledande sportföretag

Nike är ett ledande företag inom sportutrustningsindustrin, särskilt i hemlandet USA men också i övriga världen. Nike grundades 1964 av Phil Knight och har sedan dess haft en dominerande ställning inom sportutrustning. Men visste du att företaget först hette Blue Ribbon Sports? 1971 ändrades företagsnamnet till Nike efter den grekiska segergudinnan Nike. Designstudenten Carolyn Davidson skapade loggan, den nu mycket berömda loggan som brukar kallas ” swooshen”, men det var faktiskt grundaren Phil Knight som kom på företagets slogan "Just do it".

Nikes stora ambition

Genom att erbjuda riktigt bra sportutrustning vill Nike inspirera alla idrottare att nå sin potential, och när Nike säger idrottare menar de att alla människor som har en kropp är en idrottare. För att skapa en innovationskultur i företaget arbetar man i olika team där både små och stora idéer tas på allvar.

Nike och stora sportprofiler

Framgångssagan för Nike fortsatte på 1980-talet med sportskon Air Jordan. Det var den stora basketstjärnan Michael Jordan som tillsammans med Nike låg bakom den ökade försäljningen av skon. Det var också nu som varumärket blev mer känt även utanför USA. En annan sko som flera kända fotbollsspelare har burit är Nike Mercurial Vapor IV. Den är tillverkad av ett syntetmaterial för att vara så smidig och lätt som möjligt att bära. Skon har till exempel synts på Zlatan Ibrahimovic och Cristiano Ronaldo. Den mycket välkända Nike Tennis Classic designades av svenske Krister Rignell och har bland annat använts av tennisspelaren John McEnroe. Skon Nike Air Max är också populär och syns ofta inom hiphop-kulturen.Tanken med att låta stora sportprofiler och andra känna människor använda skor från Nike är en lyckad marknadsföringsstrategi. Nike vill helt enkelt förmedla att de bästa inom sin gren, disciplin eller område bär Nike. Nike associeras på det sätt med ord som framgång, kamp, uthållighet och mod, eller som Nike själva skulle uttryckt det: Just do it!