Puma är världens tredje största tillverkare av sportskor och kläder. Genom åren har företaget satsat på tekniska lösningar, bra kvalitet och snygg design som bidragit till deras stora framgångar. Puma är ett tyskt företag som tillverkar och designar sportkläder, accessoarer, sport- samt fritidsskor för aktiva inom fotboll, fitness och träning, löpning, golf, basket samt motrosport. Puma har under lång tid samarbetat med många framgångsrika lag samt stora sportstjärnor inom olika sporter som till exempel Pelé, Diego Maradona, Boris Becker, Martina Navratilova och Michael Schumacher.

    Pumas historia

    Två tyska bröder, Rudolph och Adolf Dassler, startade tillsammans 1924 ett sportskoföretag som kallades Gebrüder Dassler Schuhfabrik (GDS). Det här blev det första företaget i världen som enbart fokuserade på sportskor. Men efter konflikt mellan bröderna delades företaget upp i två delar (1948) där Adolf ”Adi” Dassler grundade Adidas medan Rudolph startade Puma. Som alla vet blev bägge företagen framgångsrika och har sedan dess varit i hård konkurrens med varandra. Detta är troligtvis en starkt bidragande orsak till att Puma kontinureligt satsat på ny teknik, innovation, design och hög kvalitet.

    Design

    Puma var en av de första företagen att utveckla samarbete med modemärken såsom Jil Sander (1998). Under 2003 påbörjades ett nytt samarbete mellan Puma och Evisu (ett japanskt denimmärke) för att skapa en sko-kollektion. Rhianna (känd sångerska) fick under 2014 positionen som Creative Director hos Puma och blev även Pumas ambassadör för kvinnlig träning. Rhianna var drivande i att ta fram Fenty-kollektionen där bland annat Jeepers Creepers-plattformsskon blev en stor succé.

    Puma och hållbarhet

    En av de första riktigt stora företagen som började värdera sin möiljöpåverkan var Puma som numera har åtagit sig att tillverka sina kollektioner enligt en intern hållbarhetsstandard. Det innebär bland annat högre användning av hållbara material som exempelvis återvunnen polyester. Dessutom kommer Puma se till att deras leverantörer utvecklar mer hållbara produkter samt material. Genom ekonomiska incitament i sin leveranskedja arbetar Puma för en bättre och mer positiv miljöpraxis.